Rejestry, Ewidencje i Archiwa
REJESTRY
Policja funkcjonuje w jednolitym systemie pracy kancelaryjnej dla zespolonej administracji rządowej w województwie ustalonym Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 grudnia 1998 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla zespolonej administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 161 pozycja 1109 z późniejszymi zmianami).
W Komendzie Miejskiej Policji w Zamościu wprowadzenie systemu rejestracji dokumentów oparto na wewnętrznej regulacji prawnej tj. Decyzji Nr40/2000 Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia 15 marca 2000 roku w sprawie zasad pracy kancelaryjnej w Komendzie Miejskiej Policji w Zamościu.
Prowadzone są następujące rejestry kancelaryjne:
- rejestr skarg i wniosków,
- rejestr aktów prawnych kierownika jednostki Policji,
- rejestr aktów wewnętrznych kierownika jednostki Policji,
- rejestr teczek dokumentów, dzienników i książek ewidencyjnych,
- osób zobowiązanych do opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wydanych w tych sprawach decyzji na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 1997 roku o cudzoziemcach (Dz. U. z 2001 roku Nr 127 poz.1400 z późn. zm.).
W niektórych komórkach organizacyjnych Komendy Miejskiej Policji prowadzone są rejestry śledztw i dochodzeń.
EWIDENCJA KIERUJĄCYCH NARUSZAJĄCYCH ZASADY PORZĄDKU I BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM
Na podstawie art.130.1. ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym Policja prowadzi ewidencję kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego.
- Cofnięcie uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi w stosunku do kierowcy, który w ciągu roku od dnia otrzymania po raz pierwszy prawa jazdy przekroczył liczbę 20 punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego.
- Kontrolne sprawdzenie kwalifikacji kierowcy w zakresie wszystkich posiadanych przez niego kategorii praw jazdy w razie przekroczenia przez niego 24 punktów otrzymanych za naruszenie przepisów ruchu drogowego.
EWIDENCJA ARCHIWALNA - ARCHIWUM KOMENDY MIEJSKIEGO POLICJI W ZAMOŚCIU
Archiwum Komendy Miejskiej Policji w Zamościu powołane jest do przejmowania, przechowywania, opracowywania i udostępniania dokumentacji archiwalnej i niearchiwalnej do czasu przekazania jej do jednostki nadrzędnej lub właściwego archiwum państwowego, sprawuje nadzór w zakresie kształtowania narastającego zasobu archiwalnego w jednostkach organizacyjnych Policji województwa.
Zasady działalności Archiwum Komendy Miejskiej Policji określone są Zarządzeniem nr 28 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 września 2000 roku w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych i składnic akt oraz zasad postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w resorcie spraw wewnętrznych i administracji.
Do zakresu działania archiwum należy:
- przejmowanie akt z komórek (jednostek) organizacyjnych,
- opracowanie (ewidencjonowanie i porządkowanie) akt zgodnie z zasadami archiwistyki,
- mikrofilmowanie i skanowanie,
- udostępnianie akt upoważnionym osobom i komórkom (jednostkom) organizacyjnym,
- udzielanie informacji na podstawie posiadanych akt, wykonywanie fotokopii (kserokopii) dokumentów, wydawanie zaświadczeń oraz uwierzytelnianie odpisów z posiadanej dokumentacji,
- brakowanie dokumentacji niearchiwalnej,
- zabezpieczanie przed zniszczeniem i konserwacja posiadanych akt,
- prowadzenie prac naukowo-badawczych, wydawniczych i problemowych prac analitycznych w oparciu o posiadany zasób archiwalny,
- prowadzenie innych prac wynikających z zadań poszczególnych jednostek organizacyjnych.
Ewidencję archiwalną stanowią:
- spisy zdawczo-odbiorcze, które rejestruje się w wykazie (rejestrze) spisów zdawczo-odbiorczych,
- inwentarze kartkowe, które sporządza się dla akt kategorii "A" uporządkowanych i opracowanych zespołów archiwalnych zamkniętych oraz uporządkowanych zespołów otwartych (dla kolejnych dopływów akt),
- inwentarze książkowe, które sporządza się dla zespołów zamkniętych i kompletnych,
- rejestry (wykazy) spisów zdawczo-odbiorczych,
- kartoteka zespołów, którą prowadzi się dla akt uporządkowanych i prawidłowo zewidencjonowanych, jak również dla akt nieuporządkowanych i nie posiadających ewidencji lub posiadających niepełną i nieprawidłową ewidencję,
- karty udostępnienia akt,
- inwentarz topograficzny z kartoteką zespołów lub ich części informujący o miejscu przechowywania akt w magazynach archiwalnych (z numerami magazynu, regału i półki),
- ewidencja akt wybrakowanych - spisy akt wybrakowanych i protokoły brakowania akt,
- skorowidze (indeksy),
- przewodnik po zasobie archiwalnym, zespołach lub ich fragmentach,
- ewidencja akt udostępnionych.