Służba i praca w Komendzie, w dniach od poniedziałku do piątku, rozpoczyna się o godzinie 7.30 i kończy o godzinie 15.30 lub zgodnie z rozkładem czasu służby policjantów, określonym odrębnymi przepisami ministra właściwego do spraw wewnętrznych i czasu pracy pracowników, określonym ustawą - Kodeks Pracy i odrębnymi przepisami Lubelskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji.
Wszystkie sprawy załatwiane są według kolejności ich zgłoszeń.
PRZYJMOWANIE ZAWIADOMIEŃ O PRZESTEPSTWIE I WYKROCZENIU
Zawiadomienie takie przyjęte będzie w każdej jednostce Policji. Jeżeli okaże się ona niewłaściwa do prowadzenia danego postępowania, policjanci wykonają czynności niecierpiące zwłoki, a następnie przekażą je do właściwej jednostki Policji.
Ze względów praktycznych najlepiej więc zgłoszenia od razu kierować do odpowiedniej jednostki Policji.
Kwestie właściwości regulują odpowiednie przepisy kodeksu postępowania karnego i kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
PRZYJMOWANIE I ZAŁATWIANIE SKARG i WNIOSKÓW
Komendant Miejski Policji przyjmuje w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach 14.00 - 17.00.Skargi i wnioski rozpatrywane są zgodnie z Ustawą z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego oraz Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Mogą być wnoszone pisemnie, ustnie do protokołu, telegraficznie i faksem, a także pocztą elektroniczną.
W przypadku skarg telefonicznych obywatele są informowani, że powinni zgłosić się osobiście lub przesłać skargę na piśmie, gdyż inaczej nie zostaną wszczęte czynności wyjaśniające i zainteresowany nie otrzyma pisemnej odpowiedzi.
Skargi załatwiane są bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca, w odniesieniu do parlamentarzystów i radnych w ciągu 14 dni. Termin biegnie od dnia wpływu do właściwego organu.
Wnoszącego skargę informuje się o sposobie jej załatwienia. Takie zawiadomienie zawiera oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska osoby upoważnionej do załatwienia skargi. W powiadomieniu o odmownym załatwieniu skargi umieszcza się uzasadnienie faktyczne i prawne.
WNIOSKI O DOSTĘP DO ZASOBÓW ARCHIWALNYCH KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI W ZAMOŚCIU
Zagadnienie udostępniania akt archiwalnych uregulowane jest w Zarządzeniu Nr 28 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 września 2000 roku w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych i składnic akt oraz zasad postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w resorcie spraw wewnętrznych i administracji. (Dz. Urz. MSWiA z dnia 13 października 2000 roku).
Udostępnianie akt może nastąpić do celów:
- służbowych,
- naukowo-badawczych,
- publicystycznych,
- innych.
Akta znajdujące się w archiwach i składnicach akt resortu spraw wewnętrznych i administracji mogą być udostępnione do celów naukowo-badawczych, publicystycznych i innych, jeżeli nie narusza to prawnie chronionych interesów Rzeczypospolitej Polskiej i obywateli.
Dokumenty udostępniane są zarówno do celów służbowych (sądom, prokuraturom, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Instytutowi Pamięci Narodowej i innym podmiotom), jak i publicystycznych oraz naukowo - badawczych.
W celu uzyskania wglądu do akt zgromadzonych w Archiwum Komendy Miejskiej Policji należy złożyć pisemny wniosek do Komendanta Miejskiego Policji.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji bądź osoby przez niego upoważnione mogą wyrazić zgodę na udostępnianie osobom prawnym i fizycznym dla celów naukowo-badawczych, publicystycznych i innych, akt przechowywanych we wszystkich archiwach resortu spraw wewnętrznych i administracji.
Udostępnianie akt dla celów innych niż naukowo-badawcze wymaga od osoby ubiegającej się o ich udostępnienie wykazania swojego interesu prawnego.
Akta archiwalne sprzed lat trzydziestu, w zależności od miejsca przechowywania, udostępniają, odpowiednio:
- Dyrektor Archiwum Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
- Komendant Główny Policji,
- Komendant Główny Straży Granicznej,
- Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej,
Osoby wyżej wymienione udostępniają materiały archiwalne, jeżeli:
- nie zawierają wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową,
- zawierały wiadomości stanowiące tajemnicę państwową i służbową, lecz obecnie nie wymagają ochrony przewidzianej przepisami ustawy z dnia 22 stycznia 1999 roku o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz.95 z późn. zm.), a ich ujawnienie nie naraża na szkodę interesu Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem ust.6.
Udostępnieniu podlegają:
- akta operacyjne,
- akta śledcze,
- akta osobowe, w tym również akta postępowań dyscyplinarnych,
- akta i materiały administracyjne,
- ewidencja archiwalna (inwentarze i kartoteki).
Wniosek o udostępnienie materiałów archiwalnych powinien zawierać:
- temat i zakres pracy naukowej lub cel wykorzystania,
- dane osobowe ubiegającego się, nazwę instytucji, której lub na rzecz, której praca jest realizowana.
Wiadomości uzyskane z udostępnianej dokumentacji nie mogą być wykorzystywane w sposób lub w celach naruszających obowiązujące prawo.
Archiwum udostępniając dokumentację, nie potwierdza prawdziwości wiadomości w nich zawartych. W związku z tym osoby zapoznające się z tymi materiałami dla celów naukowo-badawczych lub ze względu na swój interes prawny powinny być poinformowane o odpowiedzialności wynikającej z przepisów prawa cywilnego w przypadku wykorzystania wiadomości uzyskanych z udostępnionej dokumentacji w sposób naruszający dobra osobiste. Osoba, której udostępnia się dokumentację, potwierdza podpisem przyjęcie tej informacji do wiadomości.
Dla celów naukowo-badawczych i innych akta udostępnia się wyłącznie na miejscu w archiwum (składnicy akt) w obecności jego pracownika (funkcjonariusza).
WYDAWANIE ZAŚWIADCZEŃ
Zaświadczenia wydawane są w trybie przewidzianym w Kodeksie postępowania administracyjnego.