Zgodnie z ustawą o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 roku organem administracji rządowej na obszarze województwa lubelskiego, właściwym w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, są:
Wojewoda Lubelski przy pomocy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Lublinie działającego w jego imieniu, albo Komendant Wojewódzki Policji w Lublinie działający w imieniu własnym w sprawach:
- wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń,
- wydawania indywidualnych aktów administracyjnych, jeżeli ustawy tak stanowią,
- komendant powiatowy (miejski) Policji,
- komendant komisariatu Policji.
- Zarządzenie numer 1041/07 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 września 2007 roku w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
- Regulamin Komendy Miejskiej Policji w Zamościu
REGULAMIN KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI W ZAMOŚCIU
Regulamin Komendy Miejskiej Policji w Zamościu z dnia 15 maja 2023 roku
Komendant Wojewódzki Policji w Lublinie jest powoływany i odwoływany przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Policji złożony po zasięgnięciu opinii Wojewody Lubelskiego. W razie zwolnienia stanowiska komendanta wojewódzkiego Policji, Komendant Główny Policji do czasu powołania nowego komendanta, powierza pełnienie obowiązków komendanta wojewódzkiego Policji, na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, jednemu z jego zastępców lub wyznaczonemu oficerowi. Komendant Główny Policji na wniosek komendanta wojewódzkiego Policji, powołuje i odwołuje do trzech zastępców komendanta wojewódzkiego Policji, w tym I zastępcę.
- w stosunku do komendanta powiatowego (miejskiego) Policji - komendant wojewódzki Policji,
- w stosunku do komendanta wojewódzkiego Policji – Komendant Główny Policji.